Rabu, 16 Mac 2011

Melancong Ke Singapura..

Assalamualaikum....

Impian untuk melancong ke luar negara sudah pun tercapai walau melancong ke negara jiran iaitu di Singapura. Ucapan terima kasih kepada Hazlie Firdaus (Cik Li) dan pengarah program Sakinah group Akaun kerana membenarkan kami join sekali program ini... Untuk permulaan kami diminta berkumpul di Kolej Ungku Omar sebelum bertolak. Kami wakil daripada pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)  telah pergi bersama-sama dengan pelajar dari Universiti Teknologi Mara (UiTM Shah Alam) dan pelajar dari Universiti Malaya (UM) turut menjayakan pergi melancong ke Singapura.

Ni la adalah permulaan kami semasa memulakan perjalanan dari Tg. Malim ke UM untuk mengambil sebahagian ahli pelancong dari Malaysia.


Setelah kami berkumpul dan kami menaiki bas yang telah ditentukan mengikut kumpulan. Kami dipisahkan kepada 2 kumpulan bas. Bas kami menghala ke Kuala Lumpur untuk mengambil pelajar UM manakala bas satu lagi mengambil pelajar dari UiTM Shah Alam. Selepas itu, kami berjumpa semula di perhentian Gelang Patah. Setelah sampai di sana, kami diminta untuk membersihkan badan, solat subuh, dan sarapan serta mendengar taklimat selanjutnya oleh pihak agensi pelancongan. Ini adalah adengan saya bersama rakan ketika di Hentian Gelang Patah.


Setelah mendengar taklimat pada pagi itu kami pun memulakan perjalanan untuk memasuki ke pusat imegresen Malaysia dan Singapura. Dari situ saya dapat melihat bahawa kadar kawalan pintu masuk dan keluar dari negara kita Malaysia tidak seketat di negara Singapura. Kawalan kemasukan pelancong asing or rakyatnya sangat rapi, sebab itu tiada siapa yg berani menyeludup barang2 yang tidak boleh di bawa ke negara ini. Berikut adalah gambar kami pergi ke tempat patung anak singa. 


Kami teruskan lagi perjalanan. Seingat saya, kami pergi ke tempat mama lion. Mak Singa..... Dari situ, nampaklah bagunan Kapal Bahtera Nuh. Macam sial org singapur, bg nama  bgunan tersebut amik tokoh2 negara Islam walhal pemerintah dye xpercaya pd Tuhan. Di bwh gmbr ni lihatlah, mama lion dan pdgn bagunan yg ada kapal 2, itulah yg dikatakan kapal Bahtera Nabi Nuh. Bwh bangunan  tersebut tempat org2 kaya men casino n men judi. Kan busuk btl dyeorg ni mempersendakan agama Islam. Mana xnye nama bangunan 2 da nama tokoh Islam tp bwh bgunan 2 pusat org men Judi... Macm2... 



Ni salah satu tempat saya bergambar di Singapor....


dan macam2..... Maafla xigt nama tempt la kt Singapor ni, tp gmbr2 ni leh wat saya igt blk lah... pe yg kami wat di sana..



di Studio Universal dpt tgk 3D, men game, d mcm2...







Ada sebahagiian gambar ketika kami men game di Singapor, ni je yg dpt sy tyg gambar....



Ada juga kawasn masjd yg kami pergi dan kawasan bersejarh orang Melayu. Tapi nak kritik tentang Masjid di Singapura. Mengapalah orang bukan Islam boleh dengan sesuka hati memasuki rumah ibadat tanpa memakai jubah yang disediakan. Rasa sedih pada masa itu dengan pemerintah Singapura. Orang Islam di sana banyak mendiamkan diri sahaja. Tapi lagi sayu apabila tiba waktu azan yang seharusnya berkumandang, tak dengar lansung bunyi azan. Tau2 suara laungan azan itu yg lafazkan hanya didengari di dalam masjid masjid sahaja. Kecewa gak lah mengapa pemerintah Singapura tidak membenarkan suara laungan azan tidak boleh dikuatkan di luar masjid. Pada ketika itu, saya sedg menunggu azan zohor di kedai makan berdekatan masjid kot, xdengar2 bunyi azan. rupa2nyer suara azan hye didengari di dalam masjd sahaja. Teruk betul xde nilai toleransi, nilai hemah tinggi bg phk pentdbir Singapur... Macam2x....



Perjalanan seterusnya tak ingat sudah... Tapi akhir sekli kami pergi ke Sentosa Island. Di situ ada persembahn  yang dipersembahlam kpd penonton. Rasa teruja kerana kekereatifan mereka memproduksikan persembahan mereka ke antarabangsa. huhuhuhu.





Hebatlah kru produksi mereka, dengan gunakan pancutan air leh wat satu cerita.. huhuhu. Sampai sinilah yg mampu sy ceritakan, Kepada rakan2 yg sudh pergi maaflah kerana banyak benda yang saya tidak cerita dalam penulisan di blog ini. huhuhu. Sekian.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila Komen

Jumlah Paparan Halaman